Friday, August 23, 2013

KEMBAR

Salam..

takmau taip entri panjang2 harini.. 2 hari lepas nampak graf kat bawah ni dlm FB kelab kembar malaysia.. hihihi (yess saya pengikut kelab kembar sebab.. saya ada anak kembar) hihihi ;) so kandungan dan anak kembar saya adalah dari jenis carta jenis A di bawah:

kembar aku terjadi bila dua ovum dan dua sperma. so lahrlah kembar 2 kantung, 2 uri.. dalam satu perut kalau dua perut xkan terlibat perut laki aku sekali kan.. hihihi ;)

Yang ni aku kata.. aku punya yang A.

Fakta yang aku ambil dari blog Sains f4 : Proses persenyawaan berlaku apabila sebiji ovum disenyawakan oleh 'seekor' sperma. Zigot akan terhasil. Zigot pula membesar sebagai fetus didalam uterus ibu. Kebiasaanya hanya satu zigot terhasil dari persenyawaan. Ini adalah kerana kebiasaannya wanita menghasilkan sebiji ovum setiap bulan.Walau bagaimanapun kadang kala lebih dari satu fetus terbentuk. Kejadian yang menakjubkan ini akan menghasilkan kembar. Pada asasnya terdapat 2 jenis kembar. Oopp...ada 3 sebenarnya. Kembar itu ialah 1 kembar seiras (identical twins) dan kembar tak seiras (non-identical).
Mari lihat perbezaan kembar seiras dan tak seiras. Jadual dibawah akan menerangkannya dengan jelas kepada anda.
SEIRAS
TAK SEIRAS
*satu ovum disenyawakan oleh 1 sperma, zigot yang membahagi 2. (fantastik betul...)
*mempunyai kandungan genetik sama.
*ciri fizikal sama.
*berkongsi plasenta.
*jantina MESTI sama.
*2 ovum disenyawakan oleh 2 sperma berbeza.
*mempunyai kandungan genetik berbeza.
*ciri fizikal (paras rupa) berbeza.
*plasenta berasingan.
*jantina mungkin sama atau berbeza
Maka hasillah kembar aku yang tak seiras


yang ni aku x sure samalah yang 1st or second..
ihsan:google image
Dari sikit aku nak taip ha... kemain banyak aku .. sampai dh kena google.. mcmana bleh ada 2 telur and 2 sperma.. tu aku susah nak jawab.. hahahahah Allah maha mengetahui atas kurnianya padaku.. syukur kini aku sudah 1thn 5 bln membesarkan merk..... TQ Allah s.w.t




p/s: i love my kembar toooooooooooooooooooo much

1 comment: