Monday, January 7, 2013

Tadika Arina - Putrajaya


 

Salam

ok aku pernah tulis kan yang pasal aku jumpa satu tadika yang sgt2 aku rasa bagus wehh utk aku masukkan Ryan tahun depan.. tahu jelah kan.. aku memang mementingkan skit pelajaran anak2 aku 'melentur buluh biar dari rebungnya" ok.. masa aku tgh2 survey2 tu aku google2 lah tetiba terjumpa satu info pasal TADIKA ARINA.. putrajaya, baca2 komen and info2 tadika ni, terus membuatkan aku tebuka pintu hati utk masukkan Ryan, why??? meh sini aku bgtahu..

aku jumpa info2 ni dalam blog BEN ASHAARI ,


 

"Terletak di No 16 , Jalan P9G1/1 PRESINT 9 , Putrajaya , TADIKA ARINA ini sebuah tadika Chinese Muslim yg diasaskan oleh Pn Nurul Arina Tan dan suaminya.Ini sememangnya dinantikan oleh penduduk Putrajaya yang mana ramai ibu bapa agak kesukaran untuk mencari kelas bahasa mandarin untuk anak kecil mereka dalam mendapatkan pendidikan awal.
 
Di Tadika Arina ini , para guru yang berpengalaman akan mengajar mata pelajaran seperti Eng , BM , Bahasa Cina , Art , Agama , Science , math manakala Piano dan Organ adalah optional.
Bagi fullday students pulak diwajibkan untuk menghadiri kelas mengaji al-quran pada setiap isnin hingga jumaat di sebelah petang.
Yuran bulanan adalah termasuk kelas mengaji Al-quran dan mata pelajaran yang lain (kecuali piano dan organ) .
Dan di setiap Jumaat pula akan dikenali sebagai Hari Agama / Agama Day yang mana para pelajar akan memakia baju melayu/kurung....(aiiyyaa macam raya oohh).... belajar secara praktikal mengenai solat , wudhu, asas fardhu ain, aqidah, feqah dan sirah Nabi.
 
 
 
 
 
 
Apa yang special tentang Tadika Arina ini adalah kelas bahasa mandarin dan kelas piano akan diajarkan oleh Pn. Arina sendiri.Beliau akan memastikan semua student pandai bertutur membaca dan menulis dalam bahasa mandarin.( rugi tak belajar woo ) , mereka boleh mengasah bakat dalam nyanyian , bermain alat muzik , bercerita dan banyak lagi.
Tadika Arina ini juga mempunyai konsep tersendiri iaitu budak-budak tidak digalakkan tidur di sebelah petang...(berbeza dengan tadika lain)....Ini adalah untuk melatih budak-budak untuk membiasakan diri mereka sebelum melangkah ke alam persekolahan yang sebenar.
Selain itu, Tadika Arina juga mengamalkan “A new word a day” satu hari satu nama Allah (Asma Ul Husna)......bestt wooo anak2 kita dapat hafal.....Disamping itu pihak pengurusan Tadika Arina juga menyediakan bilik kelas yang berhawa dingin dan selesa,Trip cuti sekolah , Hari Sukan , Peperiksaan awal dan akhir tahun , perpustakaan , tandas yang berlainan jantina , katil untuk pelajar yang tak sihat (sickbay), makanan yang sedap ! Heheh .. Kenapa sedap sbb gabungan citarasa barat dan asia …..siap ada menu lagi....minuman yang disediakan pulak adalah milo, soya bean, susu dan jus oren....ish..ish..ish..mana mau cari tadika macam nieee....
Bahasa utama yang akan digunakan di sini adalah bahasa English kecuali bila kelas BM , Bahasa Cina dan Agama saja dalam bahasa Melayu. Dan mereka gunakan multimedia bila mengajar ..
Tidak lupa juga ada Graduation Day bagi pelajar yang berjaya tamatkan kelas tadika mereka .. hehehe .. Cam dapat degree woo .. hehe.. Pengalaman yang tak boleh dilupakan...Jom..apa tunggu lagi...daftarlah anak-anak sekarang sebab ia “first come first serve” and “only limited seats available......

So nampak tak.. sgt2 bagus kan.. aku pun ada sembang2 dgn en suami pasal Tadika ni.. diapun mcm positif and nampak ok.. so dia suruh aku wat survey Tadika ni betul2, and tahun ni kena rajin skit train rayyan 'potty train' supaya x pakai pampers dah ad blehla g Tadika next year kan.. hihihihihihi

So aku nak  g tanya brapa yuran dia, and survey full sekali terus.. mana tau bleh daftar awal utk next year.. katapun 'first come first servekan" hihihihihihi

aku terus je call smlm gak taska ni.. Pn Arina tu sgtlah baik.. dia suruh aku datang tadika tu and bawak anak sekali katanya, utk tengok anak enjoy tak environment kat situ,, and camana dia tertarik tak.. hihihih so aku terus call en suami tapi dia kata... budget tahun ni x ckplah syg nak hantar.. ok faham.. so maybe next year boleh hantar kan abah kan.. hihihihi

Tanya juga camana kalau anak still pampers.. dia kata ok je, budak 4thn pun still ada yang pakai pampers... aku memang tertarik sgt2 lah ini taska.. aku rasa gigih plak tahun depan nak msukkan Ryan kat sini.. hihihihi hopefully Ryan nak lah.. hihihihi//

Yuran dia rm400 .. Full Day.. masih ada kekosongan setakat hari ini.. see... aduhaiii syoknya.. aku x sbr plk nak hantr Ryan kat sini...

Pasni aku plk kena blajar Bahsa Mandarin lah nk kasi speak dgn Ryan,, hahahahahahaha

5 comments:

  1. Memang menarik aktiviti kat situ.. kalau dekat..nak gak hantar..:-)

    ReplyDelete
  2. kan.. dia kata seawal 3thn pun dh ada org hantar

    ReplyDelete
  3. Tadika ni teruk...t arina tu mmg ngok...ade ke komplen anak kita terlalu aktif...pefi tadika lain ok jer...dahla bayar yuran utk bulan tu tanak bg blk wpun sehari jer pegi skolah....tp teacher arian is ridicolous

    ReplyDelete
  4. Oi orang atas ni agak2 ah sikit nak tuduh pun. Padiaaa bodoh sgt????

    ReplyDelete