Tuesday, July 30, 2013

Semuanya sebab kesabaran

Salam

Harini aku terpanggilnak buat entri pasal tajuk ni.. sebab sejak akhir2 ni  mcm2 yang aku baca kat surat khabar.. antaranya.. "isteri henyak suami", "isteri pukul suami" as a pengalaman aku yang suam2 kuku dan aku kebanyakannya dengar dari pengalaman orang lain.. semua punca2 ni sebab kesabaran.. mana hilangnya kesabaran kan.. kenapa kesabaran isteri2 ni teruji.. kita x berada dengan mereka dan kita x tau apa yang berlaku sebenarnya pada mereka.. kitapun bukan cam cite CSI yang nak kaji bagai.. emosi, fizikal, mental, rohani semua tu.. kan kan..

Takkanlah pasal baju raya pun sampai nk pukul suami. --- aku rasa bleh jadi isteri dia hilang sabar.. camana plak kalau dah suami buat x reti je pasal baju raya anak2 dan isteri.. hello dalam islam kan dah cakap pasal nafkah suami wajib beli sekurang-kurangnya 3 pasang baju termasuk baju dalam dan spenda.. mcm kes aku.. kalau suami aku x belipun aku x lah hangin sampai ilang sabar sebab apa?? sebab aku berduit.. aku bekerja so aku rasa lagi PUAS hati kalau aku beli guna duit aku sendiri.. tapi..... lagi SENANG hati kalau suami aku beli.. sapa x suka kan..

Tambahan sekarang ni.. aku tengok lelaki-- aku x maksudkan korang2 yang lelaki terbaik abad ini.. lelaki2 yang bergelar SETH mahupun PAPA EHSAN... (ada ke pun)..  banyak yang culas tanggungjawab, bini susah payah keje cari duit, memanglah korg as a suami bg izin isteri korang cri duit.. tp jangan guna alasan tu.. kalau isteri korang x keje belum tentu cukup makan pakai korang..

Macam bulan pose ni.. kunun2 lah korang as a perokok tegar.. cuba x payah hisap rokok utk sebulan ni boley tak?? duit beli rokok tu simpan beli baju raya bini korang, rasanya kat mydin pun dpt dah sehelai rm25.. anak2 punya baju pun dpt dah rm20 camtu.. bolehlah pakai utk sembahnyang raya.. bersih, baru.. bahagiakan hati isteri dan anak2kan kewajipan jugak..

AKU??? sapa x pernah stress bila nak raya, bgtahu suami barang ni xde lagi, baju anak x cari lagi tapi suami buat x tahu.. suh guna apa yang ada, kalau yang ada tu baju dh koyak  celah ketiak xpun baju anak yang sendat sebab anak dh besar.. wajarkah digunakan.. aku x sesakit hati bak kata aku pada ayat di atas sebab apa?/ sebab aku berduit.. kalau duit yang aku ada aku beli baju anak2 aku..laki aku aku cuma pkirkan "rezeki diorang bukan rezeki aku" ... sebab apa// sebab aku berduit.. dan aku sejak 2 menjak memang meluat dengan orang yang cakap besar mcm dia yang sorang ada suami terbaik abad ini..

"suami aku tiap tahun beli kan baju kami anak beranak 5-6 psang"
"suami aku tiap bulan bagi duit rm2000 utk belanja aku anak beranak"
"suami aku bagi aku 500 utk aku sorang je"

apa yang aku cuma nak ckp dengan orang2 camni:

"untunglah korang dapt suami cenggitu, tapi kalau tetibalah suami korang x dpt bg janganlah berungut or mula x reti nak hidup.."

kenapa aku marah:// aku rasa berunsur riak disitu.. kalau suami korang bg duit beribu ribu disitu diam2 sudah.. x yah sampai nak mention lebih dari 3kali.. aku meluat.. (jeles!!! oh no.. aku x jeles sebab aku bila guna duit sendiri lagi syok, x sp nak halang apa aku nak beli even en suami pun sebab apa.. sebab tu duit aku)

aku ada pengalaman dengan membe aku yang semuanya suami dia uruskan.. satu hari nak jd cerita suami dia excident.. korang tahu nak cucuk duit kat ATM pun dia x reti.. nak pegi kedai beli susu anak pun x tau.. aku mengucap beb.. hari2 dia menangis kat aku ckp... apa aku nak buat ni.. mana aku nak cari duit ni. aku x pernah keje.. aku x pernah buat semua tu.. kesian beb.. kesian..

eh aku ni mcm melalut plak dr tajuk asal.. kekadang engkorang yang suami2 tu.. plslah jgn jatuhkan beban kat bahu isteri korang sorang, kesian kat dia.. terima kasihlah skit.. dh dia susah2 penat2 wat keje umah.. apa salahnya korang belikan dia baju raya, kalau x raya baju biasa yang sale 80% pun xpe.. aku rasa pompuan ni tau ukur kat badan sendiri.. bak kata ustaz azhar idru "yang cantik bini korang," huhuhuhu

Jadi maybe pompuan yang hentak kepala suami dia guna lesung batu tu, dh hilang sabr dah, suami buat x reti, kawan dh semangat nak sambut raya, manlah tahu taun lepas pun xde baju raya.. 2 thun lepas pun ayat sama jugak.. bila dh hilang sabar, memang itulah jawabnya.. dh x pikir syurga ke neraka.. bila kesabran seseorang hilang setan pun bertenggek ha itulah jdinya..
so pada lelaki di luar sna.. kalau korang adalah yang terbaik, nescaya tuhan juga bg yang terbaik utk korang, jika korang hormatkan isteri korang nescaya isteri korang hormatkan korang, jika korang membahagiakan isteri korang nescaya isteri korang akan buat korang jd insan paling bahagia.. kita ini insan yang sentiasa lemah, boleh jd kita sudah hebat, namun adalgi yang lagi hebat dari PAPA EHSAN.. eh tersasul plak. hahahah

No comments:

Post a Comment