Tuesday, October 30, 2012

Makanan pertama wiwin

Salam

Orait aku dah lama nk buat entri ni dan kadang2 rasa cam nak wat blog utk resepi2 makanan anak je tapi..... akupun mengharapkan blog org lain.. hahahahah *poyo* so aku decide x yah lah over ko nak wat blog resepi anak bagai.. masak pun rajin sikit je.. hahahhaha ..

Ok wiwinku sangat2 kuat makan,,, kadangtu macam x ckp2 je dia makan.. grrr tapi namapun budak lelaki yang debot dan lasak kan so redha lah mama oiii.. hahahahha so Rayyan dul;u masa kecik pun x dpt layanan mcm adik2 dia.. hahah pepagi mama kena bangun se awal boleh utk masak bubur utk breakpast dan utk lunch... sarapan pagi mama bagi yang sweet2 je iaitu bubur tepung beras...  untuk lunch barulah mama bagi bubur nasi..

aku guna tepung beras ni.. amik 3 sudu pastu taruk gula sikit and kacau pastu tenggek atas api..

last week masa raya haji balik umah in law.. mak mertua bikinkan beras goreng yang dikisar halus tu.. aku dah lama nak buat tapi xde blender utk kering tu.. sob..sob... so mak mertua dah buat kan satu tuperware.. nanti balik sana lagi buat lagi.. hihihi.. so pagi mama semakin mudah skit... mama cuma perlu steamkan or rebus dengan ayam ke, ikan bilis ke and feveret anak2 mama - brocolli.. nyum2.. so pastu mama blend and campurkan dekat beras yang dah digoreng dan diblender halus tadi.. so dalam masa 15min dah siap bubur wiwin.. kalau bubur tepung beras tu memang sekejab.. x sampai 5min dah siap...

ihsan: google images - tapi memang samalah bubur yang aku buat ada macam nilah.. hihihihihih ikan bilis+sayur 

Aku ingat pasni aku nk try wat puree lah... macam besh je wat stok banyak2...

Carrot puree...

Mesti macam besh je. buat banyak2 pastu simpan.. bila nak atau balikkeje si wiwin tu meragam lapar terus suap hahahah.. ni yang wat aku nak g DAISO cari bekas cam ni.. cunn ni... x sabar.. esok nak g carefour cari apple , carrot, pisang(alahai ni aku x suka ni) xpe demi anak2 aku tetap ajar depa makan pisang even aku x makan pun.. hahahahha

And semalam aku baru beli wiwin biskut baby yang makan tu.. aku baru bagi tengok 5 min habes licin..mak oiilajunya.. lagi besh bila abang rayyan dok potong kasi share dengan dia.. kelakar.. tapi cumellllll

nilah baby bites yang aku beli

So aku still nk merajinkan diri utk wat yang lebih baik utk anak2.. yelah aku x dpt nk Breast feed mcm orang lain sebab aku x kental (majuk sbb ada sesetengah full BF ni suka kondem2 org x BF) huhuhuhu.. so aku masak sedap2... bg pemakanan yang baik supaya anak aku sihat... cergas dan cerdik... aminnnnn

notakaki:jarang sgt aku wat entri pasal wiwin .. huhuhu

No comments:

Post a Comment