Wednesday, July 10, 2013

1 RAMADHAN 2013

Salam



Kejab je masa berlalu, maka tibalah Ramdhan.. musim berpuasa bagi umah islam harini,, rasanya semuapun buat entri pasal tajuk ni. hihihi kan kan bloggers sekalian.. xpun mesti selit ayat 'puasa' punyalah.. kalau blogger tu islam lah hihi..

Apa yang menarik pasal 1st day puasa.. ermmmm oklh sama je mcm tahun2 yang lalu, cuma.. tahun ni aku agak teruja skit, kembar dh dpt kaki, mesti kiut and segak je bila pakai baju melayu,, siap sampin, siap songkok.. sukeeeee.. ;) x sbr nak shopping songkok utk depa.. aishh tak dpt byagkan yang diorang super duper cute,

Baju raya.. hari ni baru pose, baju raya en asben dah siap dah,, hihihi baru ambik semalam kat omar ali.. memang cantek dan terbaeklah dia jahit,, i suke sgt.. nextyear nak tempah kat situ jugak.. hihi.. beli baju melayu byk2 pakai raya je. apa kes.. hihihi ikut nafsu bininya yang selagi x abes kaler dlm dunia ni,, hahahah.



Sepertia tahun2 yang lalu, sahur kami memang gempak and gojes.. sejak 4 thn kawen ni.. akupun dh terbiasa ikut selera en suami,, dia kata sahur tu lah nak guna utk tenaga seharian,, kalau makan simple2 mcmana nk ada tenaga,, buka pose,, makan alas perut sudahlah, sbb malam pun tido jugak hahahahhaha bukan sebab en suami saya cerewet sgt,, tapi betul gak apa dia kata kan, so  memang jarang aku lembik actually kalau hari puasa tu aku cirit birit demam, memang agak lembiklah aku.. hihihi aku bulan pose last2 year siap beriadah dan bersukan lagi tau.. berkat sahur yang berat.. korang kena ingat sahur tu kita buat bekalah tenaga kita nak kerja, uruskan anak, uruskan rumah tangga .. ha kalau lembik camana nak buat semua tu.. pikir jgn x pikir...

Tapi biasalah ayat org besenya... x rajin aku nak masak pepagi buta, tekak xleh terima,, hihihi 4 thn aku dh dgr ayat ni bila aku cakap aku bangun pepagi.. dan 4 tahun jugak aku dah terjoin en asben mcm ni,, kenapa nak kena masak pepagi.. bila lauk yang korang masak tu fresshh means baru dimasak,, so korang xkan kena istilah masuk angin,, bygkan nasi panas (bukan dipanaskan) lauk panas (bukan dipanaskan) masuk dlm perut.. surelah perut sihat je,, hhihi,, ini pendapat sains aku je,,

Tapi aku tetap standby roti, nugget manalah tahu tetiba terlajak tido (berlaku skali dua je setakat ni) dan x sempat nak masak sahur,, memang inilah makannan sahur kami,, dan aku memang make sure aku minum milo or hot choclate.. demand!!!??? bukan sebab coklat tu penyumbang tenaga jugak.. hihhi xtaulah kalau korang dok minum tapi x bertenaga pun hihihi.. kalau sp yang pompuan mesti perasan bila lepas bersalin, (normal ok bukan czer) mesti pihak hosp akan bg minum milo suam,, haa pastu korang akan rasa nak lagi nak lagi.. aku masa bersalinkan Ryan.. aku minum milo tu panas2,, bukan suam,, relax je,. sbb aku memang dh super duper haus,, hhihi

Oklah.. dh byk plak aku bebel.. bg menu buka puasa, biasaya aku akan makan mee ke, kuih ke, roti jalaa ke. kalau buat nasi memang x makan,, diulang tak makan,, tapi ada jugak kekadang tu tetiba en suami req nasi,, tapi.........jarang sgt,, masa memula kawen aku beria ko masak siakap sweet sour lah kari ayam lah tapi sebutir nasi pun dia x jamah.. bukan jaga badan k.. tapi jga kesihatan. yelah perut kitakan kosong sepanjang hari.. pastu kita isi full terus.. wehh terus naik kolestrol pun bleh.. hihihi agaknyalah kot.. tapi bleh terkejut perut.. pastu tgu isyak or g terawikh terus ngantuk apa kes.. sbb apa?? dh kenyang tahap mengilak kan,, tu yang x elok tu.. chehhh mcm aku ni pakar plak.. tapi nilah pelajaran dr en asben yang buat aku follow sampai sekarang,, islam pun ckp cenggitu kan,, sahur amb, buka jgn membazir,,,

Kalau balik umah family aku, memang kami laki bini agak payah skitlah, ye r sahur mak aku selalu wat simple2 je,, kekadang sardin, telo aku paling lemah sahur sardin tau,, sebab aku rasa kat tekak cam ada rasa sardin sepanjang hari and mulut cepat berbau.. bg akula. tapi aku memang suka sardin la.. cuma bulan pose agak x suka hihi..

Tapi masa duduk hostel dlu, mak aku mesti buat sambal goreng, yang ada kentang,kacang,ikan bilis bagai tu.. dalam satu tuperware besar tahan 2 minggu pastu mak aku refill balik.. hihihi bekal sahur kalau asrama lauk x besh.. hihihi

okla,, tak kisahlah apa jua korang sahur, apa jua korang buka.. tekak korang kan,, siapalah aku nak melarang. hihi.. aku excited sguh nak sopink raya,, aishhhh puasa baru sehari.. dan ramadhan kalini aku nk gigihkan diri khatam quran., kalau diberi peluang, sehari sehelai ada hati nk khatam.. ehhhhh ni niat aku,, kan kan kan..


apapun.. selamat berpuasa kengkawan semua................

sahur pertama : ayam masak merah/tumis kobis/milo panas

No comments:

Post a Comment