Wednesday, December 12, 2012

Penjaga Hati

Salam

Entri ni sebagai mengilangkan kebosanan korang , xdelahkan asyik melayan aku punya stori mori (kunun xnak nampak blog peribadi sgt* nak jugak jadi blogger ber'pendapat' dan ber'idea; sikit ihihi..
so aku buatlah entri pasal menda kealah ni ha.. so jom kita check it out..

Aku selalu dgr ayat org sebut -kekadang aku gak sebut "kenapa susa sgt orang nak jaga hati kita" atau "hati oarng senang nak jaga tapi hati kita sakit sendiri" atau "kalau kau nak aku jaga hati ko, baik kau jaga hati aku dulu" see..... ermmm tapi sebenarnya hati siapa yang kita nak jaga mula2.. hati aku,kau atau dia.. *ok pening*

BTW sebenarnya kalau ikut prinsip ,idea dan pendapat aku tanpa mengolah lah kan.. hati sendrilah yang kita perlu jaga, kenapa.. kalau kita tahu nak jaga hati sendiri sure kita tau nak jaga hati orang kan.. tapi kalau hati sendiri kita takmau jaga sendiri mcamana kita nak jaga hati orang -lebih baik makan hati ayam..-ok xde kaitan.. hihihih

Kadangtu kita da syok2 jaga hati kita, jaga ati orang tapi oranglain.. masya allah depa pulak buat onar dgn hati kita,, apa kes,,, so tepuk dahi telan air liur jelah,, huhuhu..

jom layan lagu bawah ni..

Menjaga Hati -Yovie dan Yuno

Betapa kasihannya dia menjaga hati perempuan yg dia sayang.. huh!! *thums up*

Pesan Imam Ghazali:
Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati.


lihat korang apapesan imam ghazali....

So kalau rasa tak mau hati terluka x bolehlah kita terlalu berharap yang orang lain pun nak jaga hati kita, pastu kitapun x leh nak letak harapan tinggi supaya orang lain mengerti kita juga kita x bolehlah nak orang sekeliling kita sayang kita mcm kita nak.. sbb bila kita mengharapkan semua ini tapi nothing sapa yang sedih and terluka hatinya tentulah kita..

Tapi x rugipun kalau kita jaga hati orang lain tambah2 orang yg kita sayang kan.. kalau x boleh pun kita pasti mampu untuk mencuba kan.. so sebagai insan yang masih belajar erti kehidupan, perjalanan yang mungkin panjang atau pendek , seperti mana yang tuhan tetapkan,, aku juga masih belajar menjaga hati semua orang termasuk hati aku... kekadang kita lebihkan orang lain tapi hati sendiri seksa,, apapun sabarlah duhai hati...

notakakidijarimanis: kenapa hati, kenapa bukan paru2 ke, jantung ke- *wink*

No comments:

Post a Comment