Wednesday, November 21, 2012

Sambung Belajar

Salam..

Entri harini pasal sambung study.. ini impian and cita2 aku dari dulu lagi. aku nak sambung study.. tapi........... selalu ada je halangan.. aku masih sweet 26, bulan depan insyaalllah baru masuk 27thn.. aku rasa belum terlambat kalau aku nk sambung study  tapi............. erm ko memang byk tapi kan makcik.. en suami selalu cakap and tanya "awak taknak ke sambung study" ermm hati siapa yang taknak,, aku bukan nak sambung study semata-mata sebab nak naik pangkat (itu dah sememangnyalah kan) tapi sebab aku nak ada ilmu, aku nak pelajran tinggi..

Kenapa lepas STPM dulu ko x sambung degree.. waktu tu kewangan family aku teruk.. aku tak sanggup.. tambah2 aku bukan budak pandai nak dapt masuk IPTA.. so nak masuk IPTS memang taklah, sebab kesian kat mak abah aku nak tanggung ribu riban... pastu akupun tekad lah keje swasta rajin2 gaji ribu riban pastu sambung belaja.. tapi.. tapi.. gatal nak kawen hahaha,, so decide xpe2 after kawen aku nak sambung coz akupun muda lagik.. sekali.. dapat masuk gomen.. (pepaham jelah kalau setakat kerani cabuk gomen gaji adeh.. rasanya 2 kali ganda kurang dari gaji aku swasta dlu) huhuhu so terpadam niat.. and atas hasil perkahwinan itu maka aku dptlah 3 cahya mata.. huhuhu so now.. aku ckp kat en suami, "ayang rasa nak stop beranak pinak, nak fokus anak2 sampai setahun pastu ayang nak sambung study" En suami sangat2 mengalakkan tapi... (aishh tapi lagi)  apa l agi selain dari D.U.I.T kan.. aduhaiii... duit ni pegi manapun asyik x ckp.. kalau sampai tgh bulan pun duit asyik sampai paras hidung camna nak ke level sambung study.., bukan pakai duit skit2 wooo.... sebab tu aku marah sgt2 student yang belaja malas2 pastu habeskan duit PTPTN and duit mak bapak.. belajar CGPA alih2 bawah 2.. wooii setakat memenuhkan U pastu ko g tunjuk perasaan (ok ni tetiba aku tertaip) pastu result cam cibai baik ko x payah belajar lah.. g tolong indon ngan bangla jadi arkitek (buruh kasar) lagi baguss..ada gak tangan anak malaysia.. huh!!

Sebab impian aku tersangatlah tinggi.. jadi CIKGU.. yesss korang tahu aku ni selalu mind set fikir nak jd cikgu, nk jd cikgu.. sebab apa aku nak didik anak bangsa.. so aku belaja sampai DEGREE (sekurang-kurangnya) aku hambek KPLI pastu aku jd cikgu,... ha habeskan 5 tahun utk semua ini.. (sekurang-kurangnya) so senang cerita,,, tapi aku tahu mesti orang kata --semua ini bukan semudah ini.. ko ingat x de cikgu2 lain kt luar tu menunggu... huh!!.. yelar akumampu berangan (dlam hati sapa tahu) huhuhu

Ini cita-cita aku dan impian aku.. biarlah aku dh anak 3 pun, biarlah xde sumbangan dari mak bapak, suami aku pun.. dri aku guna duit diorang pastu result aku cam hampeh x guna gak.. so berkat gaji sendiri , belaja sungguh2 mana tahu tuhan bantu aku.. berjaya.. ha! kan syok...

Memang ramai kawan2 aku selalu kata, ko ingat senang ke ain.. mana dengan nak handle anak, dengan nak g kelas., nak pikir assigment.. sebab tu aku fkir nak mulakan semua ini seawal anak aku lepas setahun, waktu tu anak2 aku dh bleh berdikari (kena ajarlah).. tapi aku rasa kalau korang conderm aku ober2 pun korang dpt apa, aku dpt apa kan.. so be positive.. ini wishlist aku yang dh bertahun dlm hati.. pernah gak aku terfikir nak amik kursus2 jangka pendek je supaya aku bleh tambah pengetahuan aku tapi... ermmm susah nak cakap... but aku still tanam menda ni selagi aku x capai umur 30...

Sebab aku rasa if aku dah umur 30 baru nk tergedek2 masuk study, erm kena pikir panjang lah,, aku jugak ada target kumpul savings,, kumpul duit utk bg pendidikan tertinggi kat anak2 aku pulak.. aku taknak anak2 aku belajar setakat Degree semata-mata.. aku nak lebih.. itu harapan aku.. aku rasa mak bapak kat luar pun mcm aku gak kan... hihihihi ;)

So lastly,., kalau dah tua pun and aku masih lagi jd kerani sampai pencen, sekurang-kurangnya aku ada benda nak dibanggakan kat anak2 and utk jdkan semangat kat anak2 utk belajar tidak kira siapa kita and status kita... seronok sebenarnya tengok kawan2 yang anak lagi ramai dr aku tapi still sambung belaja sampai master (sebab laki dia engineer ) hihihihi sebenrnya memang kena morral support dri orang tersayang semua ni..

so doakan aku ye kengkawan semoga dapat capai apa yang aku nak ... hihihihi

1 comment:

  1. Salam...situasi saya sama ngan akak...just that saya belum kawen(perancangan nak kawen tu ada,hehe)...saya pernah terlpeas bnyk peluang sambung belajar sejak 2010...saya minat nak jadi cikgu jugak...seronok mengajar...:).jadi saya ambil peluang untuk apply degree untuk pengajian pendidikan tahun ni...insyallah...poiter x cukup gak tapi xpe,janji berusaha... :) ..tiada had umur untuk belajar...akak pun cuba la..mana tau ada rezeki..

    ReplyDelete