Thursday, June 17, 2010

Pengalaman Bersalin anak sulungku..

Alhamdulillah, akhirnya aku selamat melahirkan anak sulungku... pengalaman kali ini amat menakutkan, mungkin kerana ini pengalaman pertama aku , mungkin agak lambat untuk mendapatkan semangat baru, tambahan pulak kali ini aku dipaksa bersalin kerna GDM ON DIET... yang mana doc tak benarkan aku Overdue Sehari pun..
Aku ingat lagi waktu tu pukul 6.30pg- 1/6/2010, selesai aku mandi pagi tu, tetiba nurse panggil ke bilik Prosedur untuk masukkan ubat bersalin (endueece).. tuhan saja yang tahu betapa sakitnya....
aku tak dibenarkan bangun dari katil selama sejam,, aku hanya tidur,,, aku terjaga dalam pukul 11 pg, perut aku sakit sangat, rasa memulas seperti ingin membuang air besar, perut mengeras..... kalau ikutkan waktu untuk doc membuat pemeriksaan adalah 1.45petang, sewaktu nurse ingin membuat pemeriksaan contraction, graf contraction aku menaik dgn mendadak, segera aku dimintak ke bilik prosedur untuk membuat pemeriksaan bukaan CM.. sewaktu menunggu giliran, aku rasa ada air yang keluar, rupanya air ketumban ku sudah pecah, sewaktu doc segera membuat pemeriksaan sudh terbuka 4cm, air ketumban dipecahkan supaya keluar segera, aku dikejarkan ke Labour Room, waktu itu pukul 12 t/hari...
Mujurlah suamiku datang, tepat waktunya.... selama hampir 10 jam aku di Labour Room hingga aku setuju diberi Suntikan Epidural.. namun anakku tidur rupanya, ini menyebabkan tiada bukaan CM sewaktu di Labour Room, sakitnya membuatkan aku rasa sangat2 tak selesa, mujur ada suami di sebelah.. aku hampir kehilangan tenaga saat jam menunjukkan pukul 6 petang, dgn hanya bersarapan pagi,, di Labour room aku tak dibenarkan makan dan minum.. saat jam pukul 7.45 malam suntkan epidural dihentikan, saat itu sakitnya hanya tuhan yang tahu, setiap 3min aku rasa seperti ingin bersalin, perut mengeras sekeras-kersnya.. ya allah hanya kalimah2 suci al quran yang tertitip di bibirku..
Doc datang membuat pemeriksaan, pada saat itu sudah terbuka 7CM.... aku hanya rasa ingin segera mengeluarkan anakku, sudah tak tertahan rasanya.... suamiku disebelah memberikan semnagat tanpa henti.. saat jam menunjukkan 9.15 doc membuat pemeriksaan sudah terbuka 9cm... doc segera menyiapkan peralatan bersalin, sakitnya hanya tuhan yang tahu... aku semakin tidak bertenaga..
Jam menujukkan 9.30 aku semakin hilang tenaga, tekakkku sangat2 dahaga,,,
Jam menunjukkan 9.40 doc membuat keputusan untuk Vacuum kerana aku sudah tiada tenaga lagi.. tepat 9.46mlm anak sulungku lahir, diletakkan di dadaku.. Ya Allah akhirnya, aku bersyukur dikurniakan bayi lelaki seberat 3.19KG persis mukaku.. aminnnnnnnnnnnn
Aku dan suami namakan dia dengan MUHAMMAD RAYYAN IZZAD.... Kemuliaan Pintu Syurga...

No comments:

Post a Comment